Friday

She who rests - rusts !

Å så sant, så sant! Jeg så denne treffende påstand på et bilde i Old Spitalfields Market i London for noen uker siden . Kunstneren, Lene Bladbjerg, arbeidet blant annet med gamle skalpelblader i maleriene/collagene sine og hadde integrert denne teksten i et av bildene. Jeg fortalte henne jeg skulle "stjele den".


Lene Bladbjerg.com

Men tilbake til det å ta seg en pause, eller "on a break" som det også har vært sagt. Ikke alltids så lurt, vanskelig å komme i gang igjen. Dersom man ikke maler daglig/regelmessig, er det nesten som med trening.... og der har vi vel alle vært?

Tate Modern
Ellers måtte jeg en tur innom denne fantastiske bygning, ja for det er mye mer en kun et galleri. (og nettstedet er utrolig, så blir du borte er du tilgitt). Det store trekkplasteret i høst er "Pop Life: Art in a Material World" , med Tracy Emin, Andy Warhol, Jeff Koons og Damien Hirst. Kunstnere som har tatt i bruk massemedia og "business" for å skape et merkenavn. Og så er det gledelig at de har faktisk funnet plass til en kvinne ...
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke orket køen og stakk heller innom den faste utstillingen i 5. etasje med Modern Art. Mye bra der... (understatement). Og så en tur opp i 7. etasje til en matbit og fantastisk utsikt over Thames og London. Riktignok en regnværsdag, men breathtaking likevel.

St. Pauls i bakgrunnen.

På fondveggen ser du dette flotte bildet, består av 4 paneler av James Aldridge.

Hvis man kommer seg ut av bokhandelen/butikken i kjelleren og fortsatt har tid og overskudd, så er det et par 3 gode gallerier på "baksiden" av Tate. Alle med meget høy kvalitet på utstillingene.

Bankside gallery
Den nærmeste, drevet av RWS - Royal Watercolour Society/Royal society of Painter-Printmakers. Ikke særlig mange "Valmuer i vase" å se der på deres Høstutstilling, men utrolig bra og spennende "contemporary" bruk av akvarell som medium. Ligger rett på elven, kun noen få skritt fra Tate. Bra nettside med gode bilder og lenker.

Jerwood Gallery
Litt mer kronglete å finne frem til, men vel verdt turen er Jerwood Space i Southwark street. Her var det en premiert/juriert utstilling " The Jerwood Drawing Prize 2009", en meget prestisjefyllt utstilling/konkurranse, (frem til 251009) . Nettsiden er dessverre dårlig med bilder og linker, men cafeen er bra !

Litt lenger ned i gaten, i en gammel sjokoladefabrikk finner du Menier Gallery. Den var dessverre lukket da de holdt på med å henge en ny utstilling. Her skiftes utstillingene ganske ofte. Men de har bilder på nettsiden med gode lenker.
Jeg rakk også innom en utstilling i Islington, men da må jeg si at Nydalen Kunstskole har mer å fare med, så man må ikke alltids over bekken ... (Juleutstilling 12./13. desember 09)

Hvem elsker ikke en weekend i London og mer skal det bli fremover ..., men i morgen skal jeg jobbe i studioen!!! God helg!

og HUSK : She who rests - rusts!





No comments: