Friday

Nytt år og nye grep - malekurs og blogging

Har aldri syns om nyttårsforsetter og kommer heller ikke til å snakke om det her, men at folk har planer og håp om endringer i begynnelsen av et nytt år er jo forståelig. Ikke skal jeg bli mer effektiv, ikke skal jeg slanke meg, og røyking har aldri vært et problem. Men mer energi og hverdagsglede hadde gjort seg. Ikke minst mer tid til maling og kanskje blogging. Det første er prioritert, blogging er noe lenger nede på listen. Det var i forbindelse med kurs at jeg trengte et ”sted” til informasjon. Noen får dette til, altså male hver dag og blogge om det. Ikke bare at de maler, for det gjør jo kunstnere som tar seg selv alvorlig, men at de faktisk lager et ferdig arbeid på daglig basis.

Daily painting is not only the act of creating art as a full-time practice - it is a discipline that our artists hold to. Most of the artwork is done on a small format, allowing the artist to broaden their subject matter, perhaps quite different than their signature work. In the past several years, hundreds of artists have adopted this practice, creating a lively community of daily painters on the internet. Currently, there are many online galleries, discussion groups, workshops and retreats all about daily painting. Daily painters ostensibly paint everyday, with occasional breaks taken for research, study, experimenting with techniques as well as the events in everyday life.
Sakset fra dailypaintworks.com

Jeg kom over noen ”art blogs” da jeg måtte sette meg inn i hva blogging egentlig dreide seg om. Og jeg er meget imponert over hva enkelte får til. ”Godfather” Duane Keiser på A Painting a Day krediteres som opphavsmann bak denne bevegelsen, og med Julian Merrow Smith med Postcard from Provence som rask oppfølger. Siden har mange kommet til, noen har kastet inn håndkle eller skiftet fokus. Uansett er det utrolig mange flotte art blogs derute. Jeg legger ut noen av mine favoritter her på siden.

Men tilbake til maling og kurs. Min gode venninne Lena og jeg skal arrangere malekurs i slutten av februar for nybegynnere/øvede på Høyskolen i Bodø. Mer om dette kommer, men tidspunktet er helgen 20. – 22. februar.


I hear and I forget
I see and I remember
I do and I understand
Confucius

1 comment:

Lena said...

Og vi i Bodø GLEDER oss :-)!!!